Wśród specjalistów od dzisiejszego marketingu internetowego rozwinęło się wiele tajemniczo brzmiących akronimów, które tłumaczą wiele tym, którzy są zaznajomieni z branżową nomenklaturą związaną z SEO i IT. Jednym z takich tajemniczych zwrotów, które zdobyły w ostatnich dwóch dekadach wyjątkową popularność jest marketing AIDA. Każda z liter ma tłumaczyć w skrócie przepis na udaną interakcję potencjalnego klienta z prezentowanym mu produktem, gdzie kolejno:
- A – attention – zainteresowanie klienta produktem, przykucie jego uwagi, ściągnięcie wzroku;
- I – interest – zaangażowanie świadomości klienta do poznania bliżej właściwości i cech wyróżniających produkt;
- D – desire – stworzenie u klienta wrażenia, że produkt w wyraźny sposób przydałby mu się w jego życiu lub wręcz mu niezbędny do wygodnego życia;
- A – action – przejście do działania, czyli zmobilizowanie klienta do zakupu i stworzenie mu wygodnych narzędzi do zaspokojenia potrzeby zakupowej już na miejscu.
Skuteczny marketing AIDA da Ci sukces w CTA
Internet przez wzgląd na swoją “natychmiastowość” i możliwość sfinalizowania zakupu i płatności w kilka sekund oraz ekspresowe usługi transportowe sprawiają, że schemat AIDA może przeprowadzić klienta sieciowego od pierwszego “A” do ostatniego “A” w kilkadziesiąt sekund. Marketing AIDA ma na celu zwiększyć szanse na sukces w sprzedaży internetowej i jako narzędzie strategii reklamowej oraz optymalizacji SEO – przynosi często korzyść w postaci poprawy wskaźnika CTA. To kolejny ważny akronim dla strategii podnoszenia sprzedaży na stronie www i oznacza “call to action”, czyli odsetek klientów przeglądających produkt, którzy ostatecznie dotarli do finalnej strony umożliwiającej potwierdzenie zakupu.
Dodatkowe walory strategii AIDA – litery “S” lub “L”
Jak to zwykle bywa w naukach na pograniczu marketingu, ekonomii i psychologii – tezy i schematy postępowania ewoluują wraz ze zdobywaniem nowej wiedzy przez naukowców. Marketing AIDA również zyskał nieco odświeżony model poprzez dodanie litery “S” (satysfakcja) stosowanej wymiennie z “L” (lojalność). Zarówno pierwsza jak i druga propozycja ma na celu uświadomienie, że klient usatysfakcjonowany zarówno procesem zakupu jak i samym towarem, będzie klientem lojalnym i może powrócić w przyszłości.