Komunikacja z klientami w grupie docelowej odbywa się na podstawie wcześniej określonego planu. We współczesnym marketingu ogromną rolę odgrywa język korzyści, a także schematy przyciągania uwagi potencjalnego klienta, czy nawet zarządzanie strukturą treści materiałów promocyjnych. Na czym polega marketing AIDA, czyli jeden z najpopularniejszych schematów pozyskiwania uwagi odbiorców i dlaczego warto stosować marketing AIDA w codziennej praktyce prowadzenia sklepów internetowego, albo innej działalności gospodarczej? Poniżej kilka wskazówek dla marketingowców, czy pasjonatów posługiwania się językiem korzyści, początkujących dziennikarzy, influencerów, właścicieli sklepów internetowych.

Co to jest marketing AIDA i w jaki sposób kreować uwagę potencjalnego odbiorcy?

AIDA standaryzuje w dużym stopniu model reklamy, także prowadzonej w wirtualnym środowisku. Masa materiałów promocyjnych wcale nie oznacza ich właściwej konwersji, ponieważ wielu czytelników, potencjalnych użytkowników serwisu niezwykle szybko traci uwagę. Statystyki mówią, że większość użytkowników sieci nie studiuje treści, a nawet omija częściowo nagłówki i przechodzi od razu do dyskusji. Widać to wyraźnie na najpopularniejszych agregatach mediów społecznościowych i na serwisach medialnych. W jaki sposób to odnosi się do modelu marketingu AIDA i w jaki sposób w ogóle rozszyfrować ten skrót.

A – uwaga, attention

W treściach marketingowych warto podejść profesjonalnie do zwrócenia uwagi na produkt, usługę, problem konsumenta do rozwiązania w danym materiale. Przyciągnięcie uwagi konsumenta to już pierwszy krok do sukcesu, ale to nie wystarczy. W jaki sposób kreuje się uwagę? Przede wszystkim ciekawymi nagłówkami najczęściej wpisującymi się w rzeczywistą charakterystykę grupy docelowej, prawdziwe zainteresowania konsumentów. Po otrzymaniu uwagi należy przekierować się do pobudzania zainteresowania.

I – zainteresowanie, interest.

W tym przypadku marketing AIDA daje wiele swobody, ale wzmocnienie zainteresowania to jeden z najważniejszych czynników dobrej reklamy, przekazu promocyjnego w szerszej perspektywie. Dlaczego? Klient po prostu zacznie się realnie zastanawiać nad dokonaniem zakupu, a już na tym etapie może przejść do koszyka. Zainteresowanie warto podtrzymywać całymi cyklami materiałów promocyjnych i skupieniem na konkretnej grupie docelowej. Specjalizacja produktowa lub dotycząca świadczenia usług na pewno w tym pomaga. Aktualnie najwięcej w sieci, sektorze e – commerce sprzedają prawdziwe autorytety, branżowi specjaliści, a nie tylko sklepy internetowe. Coraz więcej firm inwestuje w blogi, odpowiada na skomplikowane pytania konsumentów, wchodzi w ciekawe dyskusje z grupą docelową. Zainteresowanie naturalnie spada, kiedy dział marketingu zaniedbuje regularne publikacje na stronach firmowych, albo bardzo rzadko wrzuca coś aktualnego. Zainteresowanie zależy też od znajomości bieżących trendów w branży. Jak działa marketing AIDA? Widać wyraźnie, że wymaga planowania długoterminowych działań.

D – pożądanie do dokonania zakupów, desire

Po zainteresowaniu odbiorcy produktem, czy usługą przechodzi się naturalnie do wzbudzenia pożądania, chociaż zainteresowanie z pożądaniem można naturalnie mieszać już wcześniej. Marketing AIDA to schemat, a nie ścisła struktura tworzenia materiałów i pomaga w zrozumieniu tego, na czym polega skuteczność prowadzenia kampanii reklamowych w sieci i nie tylko. W pożądaniu chodzi o to, aby uzasadnić potrzebę zakupową, w dość świadomy sposób. Dlaczego klient potrzebuje akurat tego, a nie innego produktu lub usługi, czym się wyróżnia, jakie emocje zapewnia? Im więcej marketingowiec wie o produkcie, tym z reguły lepiej dla kształtowania pożądania. Stąd ogromna popularność influencerów, recenzentów, czy technicznych publikacji dotyczących oceny właściwości różnego asortymentu. Na czym polega marketing AIDA? Konkretnie mówiąc na zwiększeniu konwersji sprzedaży, dzięki pobudzeniu właściwych emocji.

A – działanie, action

Zachęta do działania kończy schemat AIDA i wcale nie trzeba wysilać się na wielkie komunikaty. Allegro ze swoim kup teraz pokazuje, w jaki sposób należy sygnalizować działanie, czy to w sklepach internetowych, czy w prostej komunikacji z konsumentem. Kup, przejdź do koszyka, wykonaj konkretnie działanie, zapisz się do newslettera to tylko niektóre z najważniejszych przykładów przekierowania zainteresowania. Nie należy oczywiście przesadzać z zachętami, albo wskazywać na obowiązek. Klient musi być przekonany, że chce samodzielnie wykonać daną czynność, a nie jest manipulowany. Dobra reklama to po prostu naturalny komunikat, ale odnoszący się do pewnego skutecznego schematu tworzenia treści.

Dlaczego marketing AIDA działa?

Model marketingu AIDA działa na większość konsumentów, ponieważ bazuje w dużym stopniu na zrozumieniu ludzkiej, emocjonalnej natury. Zakupów dokonuje się nie w sposób racjonalny, ale bardziej emocjonalny, impulsywny. Dobra treść marketingowa to rozumie i potrafi odnieść się do pozytywnych emocji w imię nawiązania sensownej współpracy z klientem.